Praca zdalna jest marzeniem wielu młodszych i starszych osób, nie zawsze jednak wiemy, jak właściwie moglibyśmy zarabiać z domu. Jednym z takich całkiem dochodowych i przyszłościowych pomysłów jest zdalna obsługa klienta. Dowiedzmy się o tym stanowisku czegoś więcej!
Zdalna obsługa klienta – w jakich branżach można znaleźć zatrudnienie?
Zacznijmy od definicji. Zdalną obsługą klienta nazywamy proces obsługi klientów i komunikację z nimi, wykorzystując przy tym nowoczesne rozwiązania technologiczne, takie jak telefon, e-mail, czat firmowy i platformy na social mediach.
Jeszcze do niedawna zdalna obsługa klienta funkcjonowała jedynie w branży e-commerce. Wiele jednak zmieniło się z nadejściem pandemii Covid-19. Odtąd niezależnie od branży i wielkości przedsiębiorstwa wiele stanowisk przeniosło się z biura do zacisza domowego. W związku z tym ofert pracy na obsługę w takiej formie jest z miesiąca na miesiąc coraz więcej. Natomiast oferowane warunki sprawdzić możemy na portalach z ofertami pracy, takich jak Gowork.pl
Gdzie najłatwiej znaleźć zatrudnienie? Możemy go szukać między innymi w:
- biurach obsługi firm i urzędów,
- sklepie internetowym bądź stacjonarnym,
- banku,
- sieciach medycznych,
- firmach ubezpieczeniowych,
- firmach sieci komórkowych,
- Call center.
Niezbędne kompetencje w nowoczesnej obsłudze klienta
Choć wydaje się, że udzielanie informacji nie jest najtrudniejszym zadaniem, w rzeczywistości trzeba przygotować się na najróżniejsze, również stresujące sytuacje związane m.in. z niezadowolonymi klientami. Nawet wtedy bowiem musimy być wobec rozmówcy uprzejmi i rzetelnie odpowiadać na zadane pytania. Konieczna zatem będzie umiejętność panowania nad swoimi emocjami i zachowania spokoju mimo odczuwanego stresu.
Oprócz tego od kandydatów do zdalnej obsługi klienta pracodawcy wymagają także następujących umiejętności:
- podstawowej znajomości programów komputerowych typu Excel,
- umiejętności wyszukiwania informacji w bazach danych,
- dobrej dykcji,
- miłego głosu,
- umiejętności jasnego i zrozumiałego przekazywania porad,
- łatwości w nawiązywaniu i podtrzymywaniu kontaktów.
Często spotykane problemy w pracy z klientem
Przed obraniem omawianej przez nas ścieżki kariery, warto zapoznać się również z tym, jakie są najczęstsze problemy w zdalnej obsłudze klienta. Warto psychicznie i emocjonalnie przygotować się na:
- mocno zirytowanych, rzucających wyzwiskami klientów,
- kilkadziesiąt powtarzających się pytań w ciągu dnia.
Najważniejsza w tej branży jest więc cierpliwość oraz umiejętność okazania zainteresowania rozmówcy. Powinien on poczuć, że jego problem jest dla nas ważny i że zrobimy co w naszej mocy, by mu pomóc.
Obowiązki pracownika obsługi klienta
Analizując wymagania pracodawców, możemy też z pewnym przybliżeniem określić obowiązki pracownika zdalnej obsługi klienta, choć oczywiście w zależności od firmy mogą się one od siebie nieco różnić.
Na tym stanowisku będziemy więc często odpowiedzialni także za pozyskiwanie nowych kontrahentów, sprzedawanie produktów i usług czy utrzymywanie pozytywnych relacji ze stałymi klientami. Bywa, że jest też sporo tzw. pracy papierkowej związanej np. z przyjmowaniem reklamacji.
Konieczna będzie również płynna, bezkonfliktowa współpraca z całym zespołem, ponieważ rozwiązanie konkretnego problemu często udaje się osiągnąć jedynie dzięki konsultacji ze specjalistami w danej dziedzinie. Do naszych obowiązków należeć będzie także monitorowanie podjętych działań, identyfikacja problemów i sporządzanie ich dokumentacji.
Wśród wymagań dodatkowych, wymieniane są czasami dyspozycyjność, gotowość do pracy zmianowej i w weekendy.
Przeczytaj też: Zarobki pielęgniarki w 2023 roku. Poznaj szczegóły na temat tego zawodu!
Zarobki w zdalnej obsłudze klienta
Jak zapewne się domyślamy, zarobki na stanowisku związanym ze zdalną obsługą klienta będą się od siebie różnić w zależności od:
- stażu w danej firmie i naszego doświadczenia zawodowego,
- posiadanego wykształcenia,
- wielkości firmy, jej obszaru działań i rejonu, w jakim mieszkamy.
Jeśli jednak potrzebujemy konkretnych liczb, to możemy posiłkować się danymi pochodzącymi z ogólnopolskiego badania wynagrodzeń. Zgodnie z nimi zarobki konsultantów telefonicznych w dziale obsługi klienta wynoszą średnio 4530 złotych brutto.
Co ciekawe, możliwość pracy zdalnej jest tutaj traktowana jako benefit. Dodatkiem do wynagrodzenia jest też często prywatna opieka medyczna i karnety na siłownie oraz do klubów fitness.