Wiadomości Hajnówka

Miasto i region okiem mieszkańców

zdalna obsługa klienta
Rynek pracy

Pomysł na pracę zdalną? Obsługa klienta!

Praca zdalna jest marzeniem wielu młodszych i starszych osób, nie zawsze jednak wiemy, jak właściwie moglibyśmy zarabiać z domu. Jednym z takich całkiem dochodowych i przyszłościowych pomysłów jest zdalna obsługa klienta. Dowiedzmy się o tym stanowisku czegoś więcej!

Zdalna obsługa klienta – w jakich branżach można znaleźć zatrudnienie?

Zacznijmy od definicji. Zdalną obsługą klienta nazywamy proces obsługi klientów i komunikację z nimi, wykorzystując przy tym nowoczesne rozwiązania technologiczne, takie jak telefon, e-mail, czat firmowy i platformy na social mediach.

Jeszcze do niedawna zdalna obsługa klienta funkcjonowała jedynie w branży e-commerce. Wiele jednak zmieniło się z nadejściem pandemii Covid-19. Odtąd niezależnie od branży i wielkości przedsiębiorstwa wiele stanowisk przeniosło się z biura do zacisza domowego. W związku z tym ofert pracy na obsługę w takiej formie jest z miesiąca na miesiąc coraz więcej. Natomiast oferowane warunki sprawdzić możemy na portalach z ofertami pracy, takich jak Gowork.pl

Gdzie najłatwiej znaleźć zatrudnienie? Możemy go szukać między innymi w: 

  • biurach obsługi firm i urzędów, 
  • sklepie internetowym bądź stacjonarnym,
  • banku,
  • sieciach medycznych,
  • firmach ubezpieczeniowych,
  • firmach sieci komórkowych,
  • Call center.

Niezbędne kompetencje w nowoczesnej obsłudze klienta

Choć wydaje się, że udzielanie informacji nie jest najtrudniejszym zadaniem, w rzeczywistości trzeba przygotować się na najróżniejsze, również stresujące sytuacje związane m.in. z niezadowolonymi klientami. Nawet wtedy bowiem musimy być wobec rozmówcy uprzejmi i rzetelnie odpowiadać na zadane pytania. Konieczna zatem będzie umiejętność panowania nad swoimi emocjami i zachowania spokoju mimo odczuwanego stresu

Oprócz tego od kandydatów do zdalnej obsługi klienta pracodawcy wymagają także następujących umiejętności:

  • podstawowej znajomości programów komputerowych typu Excel,
  • umiejętności wyszukiwania informacji w bazach danych,
  • dobrej dykcji,
  • miłego głosu,
  • umiejętności jasnego i zrozumiałego przekazywania porad,
  • łatwości w nawiązywaniu i podtrzymywaniu kontaktów. 

Często spotykane problemy w pracy z klientem

Przed obraniem omawianej przez nas ścieżki kariery, warto zapoznać się również z tym, jakie są najczęstsze problemy w zdalnej obsłudze klienta. Warto psychicznie i emocjonalnie przygotować się na:

  • mocno zirytowanych, rzucających wyzwiskami klientów,
  • kilkadziesiąt powtarzających się pytań w ciągu dnia.

Najważniejsza w tej branży jest więc cierpliwość oraz umiejętność okazania zainteresowania rozmówcy. Powinien on poczuć, że jego problem jest dla nas ważny i że zrobimy co w naszej mocy, by mu pomóc. 

Obowiązki pracownika obsługi klienta

Analizując wymagania pracodawców, możemy też z pewnym przybliżeniem określić obowiązki pracownika zdalnej obsługi klienta, choć oczywiście w zależności od firmy mogą się one od siebie nieco różnić. 

Na tym stanowisku będziemy więc często odpowiedzialni także za pozyskiwanie nowych kontrahentów, sprzedawanie produktów i usług czy utrzymywanie pozytywnych relacji ze stałymi klientami. Bywa, że jest też sporo tzw. pracy papierkowej związanej np. z przyjmowaniem reklamacji. 

Konieczna będzie również płynna, bezkonfliktowa współpraca z całym zespołem, ponieważ rozwiązanie konkretnego problemu często udaje się osiągnąć jedynie dzięki konsultacji ze specjalistami w danej dziedzinie. Do naszych obowiązków należeć będzie także monitorowanie podjętych działań, identyfikacja problemów i sporządzanie ich dokumentacji

Wśród wymagań dodatkowych, wymieniane są czasami dyspozycyjność, gotowość do pracy zmianowej i w weekendy. 

Przeczytaj też: Zarobki pielęgniarki w 2023 roku. Poznaj szczegóły na temat tego zawodu!

Zarobki w zdalnej obsłudze klienta

Jak zapewne się domyślamy, zarobki na stanowisku związanym ze zdalną obsługą klienta będą się od siebie różnić w zależności od:

  • stażu w danej firmie i naszego doświadczenia zawodowego,
  • posiadanego wykształcenia,
  • wielkości firmy, jej obszaru działań i rejonu, w jakim mieszkamy. 

Jeśli jednak potrzebujemy konkretnych liczb, to możemy posiłkować się danymi pochodzącymi z ogólnopolskiego badania wynagrodzeń. Zgodnie z nimi zarobki konsultantów telefonicznych w dziale obsługi klienta wynoszą średnio 4530 złotych brutto.

Co ciekawe, możliwość pracy zdalnej jest tutaj traktowana jako benefit. Dodatkiem do wynagrodzenia jest też często prywatna opieka medyczna i karnety na siłownie oraz do klubów fitness.  

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *