Media społecznościowe są dla wielu z nas bardzo ważne. Lubimy obserwować innych i inspirować się tym, co pokazują. A co jeśli chcielibyśmy się znaleźć po drugiej stronie i sami zostać influencerami? Najpierw dowiedzmy się, z czym dokładnie wiąże się to zajęcie.
Kim jest influencer?
Tym, którzy nie spotkali się jeszcze z tą nazwą, należy się słowo wyjaśnienia. Influencerem jest osoba popularna w świecie mediów społecznościowych, która ma realny wpływ na swoich obserwatorów. Można powiedzieć, że tworzy z nimi trwałą i dość zażyłą relację, a wszyscy obserwatorzy stają się swego rodzaju wspólnotą.
Internetowi influencerzy mogą prowadzić własny blog, vlog, konto na Instagramie, Tik Toku, Snapchacie czy YouTube. Z kolei treści, które tworzą mogą, dotyczyć praktycznie każdej dziedziny życia – od zdrowia i urody, przez motoryzację i gry, aż po rodzicielstwo i biznes. Wokół konta skupiają się użytkownicy popierający przynajmniej niektóre poglądy internetowego twórcy, chętnie słuchając jego rad i kupując polecane przez niego produkty.
Jak zostać influencerem?
Marzeniem wielu dzisiejszych nastolatków, a nawet małych dzieci jest kariera influencera. Czy faktycznie każdy się do tego nadaje? Niekoniecznie. Trzeba jednak przyznać, że ten sposób zarabiania wydaje się bardzo ciekawy i warty podjęcia większego wysiłku.
Żeby stać się popularnym i zyskać duże grono obserwujących, trzeba nastawić się długotrwały proces. Niezbędna będzie więc cierpliwość, dzięki której nie zniechęcimy się początkowym brakiem zainteresowania naszymi wpisami czy nagraniami. Choć czasami zdarza się, że wpis czy filmik nagle zdobywa dużą popularność i takiej możliwości nie można wykluczyć, to błyskawiczna kariera nie zdarza się zbyt często.
Od czego zatem zacząć swoją pracę? Najpierw powinniśmy wybrać sposób na komunikację z innymi. Jeśli jesteśmy świetni w pisaniu, być może wystarczy blog, jeżeli pasjonuje nas robienie zdjęć, warto pomyśleć o Instagramie, z kolei krótkie filmiki najlepiej sprawdzą się na TikToku.
Co mamy zrobić jako influencerzy, żeby zostać zauważonymi, a potem śledzonymi? Na początek powinniśmy pamiętać o tych trzech zasadach:
- często publikować treści oraz pokazywać jakąś część swojego życia w mediach społecznościowych;
- nadążać za wszystkimi nowościami w jego branży;
- dzielić się opinią i wiedzą w sposób entuzjastyczny, ciekawy i nienachalny.
Chcąc trafić do szerszego grona odbiorców, możemy połączyć niektóre sposoby. Przede wszystkim zaś powinniśmy dowiedzieć się od profesjonalistów, co zrobić, by zwiększyć swój zasięg. W sieci aż roi się od publikacji na ten temat.
Przeczytaj też: Czyże – co warto zobaczyć? | Praca Hajnówka – gdzie i jak szukać?
Ile zarabia influencer?
Influencer to nie jest zawód, który gwarantuje nam stałą wypłatę. Jeśli chcemy, żeby to zajęcie przyniosło nam dochód, musimy nastawić się na kilka lub kilkanaście miesięcy pracy bez wynagrodzenia. Dopiero wtedy, gdy staniemy się rozpoznawalni i faktycznie traktowani jak influencerzy, zaczną się do nas zgłaszać firmy ze swoimi ofertami współpracy.
Na początek naszą zapłatą będą produkty, które dostaniemy w zamian za polecenie. Bardziej dochodowe umowy podpisuje się z osobami, które obserwuje tysiące osób. Na tym etapie kariery influencerzy dostają już propozycję wynagrodzenia pieniężnego, które waha się od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Wtedy też każda publikacja przynosi realny dochód, a ten może stać się jedynym źródłem utrzymania.
Na co powinni być wyczuleni odbiorcy?
Ponieważ tylko posty sponsorowane przez firmy zewnętrzne są dla influencerów dochodowe, obserwujący powinni zachować czujność. Oczywiste jest, że polecenia produktu czy wyrażenie o nim swojej opinii w poście sponsorowanym nie będzie obiektywne, ponieważ jest to po prostu inna forma reklamy. A niektóre z nich mogą wyglądać naprawdę niewinnie i zachęcająco – mogą mieć formę unboxingu lub konkursu z nagrodami ufundowanymi przez danego producenta. Jeśli takich treści na koncie, które obserwujemy, jest więcej niż merytorycznego przekazu, warto się zastanowić, czy chcemy to oglądać. Szczególnie podejrzliwi powinniśmy być wobec produktów i usług, które są opisywane wyłącznie pod kątem ich zalet.
Doświadczeni influencerzy wiedzą, że reklama może być jedynie dodatkiem do ich treści, jeśli chcą zbudować prawdziwą markę osobistą.